Treinreizigers die en klacht indienen in verband met het reizen met de trein en het langdurig moeten staan, maken een goede kans om geld te krijgen. Er is namens 8.500 treinreizigers door het Amsterdamse ConsumentenClaim een claim ingediend. Er wordt geëist dat de treinreizigers de helft van de waarde van het kaartje terugontvangen. Het gaat daarbij om een bedrag van in totaal ongeveer 5 miljoen euro.
Als er door een consument een prijs wordt betaald, dan mag er redelijkerwijs verwacht worden dat het product ook wordt geleverd. Als dat niet het geval is, dan bestaat er volgens een woordvoerder van reizigersclub Voor een Beter OV recht op een tegemoetkoming. Helemaal als er sprake is van uitpuilende treinen die door een verkeerd beleid van de NS of door nalatigheid zijn veroorzaakt. Er zijn overigens meerdere partijen die de claim wel succesvol zien worden. Er is namelijk sprake van een inspanningsverlichting en er zal dan ook gekeken worden of de NS voldoende maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat er sprake is van een gebrek aan zitplaatsen in de trein.
De NS laat weten dat er alles aangedaan wordt wat in het vermogen ligt, maar de ConsumentenClaim stelt zich op het standpunt dat de NS veel te laat heeft onderkend dat er te weinig rijtuigen zijn gebruikt en dat er onvoldoende maatregelen zijn genomen om het gebrek aan zitplaatsen op te heffen. Er wordt dan ook niet voor niets een kostbare boedemprocedure gestart. De NS is niet van plan om geld te betalen, want er wordt geen recht op een zitplaats geboden, maar er alleen een vervoersplicht bestaat.
Geschreven voor GratisZakgeld.nl door Peter Smiths - Gepubliceerd op 01-03-2016