Er zijn twee Amerikanen die een gat in de markt hebben ontdekt en geld verdienen met gifjes. Dat zijn bewegende foto’s en het is tegenwoordig nu eenmaal zo dat afbeeldingen een grote rol spelen in de bestaande internetcultuur. Wie kent niet de gifjes van katten die vanuit hun ogen lasers afvuren. De gifjes gaan een belangrijke rol innemen en het lijkt erop dat de volgende stap betrekking heeft op het uitdrukken van emoties als er bijvoorbeeld geen woorden voor te vinden zijn of als de emoji’s geen recht doen aan de emotie.
De Amerikanen hebben een startup gerealiseerd, waarbij het geld verdienen gebaseerd is op gifjes. Het internet staat vol met gifjes, maar er was nog altijd geen zoekmachine beschikbaar om precies datgene te vinden wat je zocht. Daar is met de startup verandering in gekomen. Het afgelopen jaar zijn er maar liefst 95 miljoen unieke gebruikers geweest op de site per maand. Giphy is zelfs zo populair geworden dat het campagneteam van Hillary Clinton bij de experts van deze website advies inwint over de wijze waarop gifjes het beste gemaakt kunnen worden. Het is namelijk de bedoeling dat de gifjes dan zo vaak als mogelijk gedeeld gaan worden. Ook de Super Bowl en de uitreiking van de Oscard worden gegift. De oprichters van het bedrijf zijn ermee gestart om alvast vooruit te denken en te anticiperen op een tijd, waarin het lezen en schrijven minder zal worden en de beeldcultuur meer bepalend zal worden. Er was nog geen zoekmachine voor gifjes en die is er dankzij de startup nu wel gekomen.
Geschreven voor GratisZakgeld.nl door Peter Smiths - Gepubliceerd op 02-02-2016